قالب وردپرس

نقش پررنگ بيمه هاي باربري در توليد

بیمه حمل ونقل کالا

بیمه باربری

درسته كه ما بار مي بريم، اما بيش تر از همه باربرها سواد داريم و از بيمه و اين جور چيزا سر در مي‌آوريم …. ما خارجه رفته ايم ! كشور خارجي حساب و كتاب داره بدون بيمه حتي نمي ذاره لب مرزش وايستي !…همين بلغاره كه كلهم الاجمعين اش نصف ايرون هم نمي شه به قد يك دفترچه چهل برگ ازت بيمه نامه مي خواهد !
بيمه خودت، بيمه ماشينت، بيمه بارت، حتي اگه توله سگ هم همراهت باشه ميگه بيمه اش كو؟!… يه بار هم مرز بلغار تصادف كرديم پير ما در اومد تا تونستيم بيمه اش روبگيريم .خيلي سخت پول ميدن بارمون ضايع شد، ماشين خراب شد، خودمون زخمي شديم. سه ماه بيشتر طول كشيد تا بيمه پول بده، نزديك بود از كار اخراج بشيم
خلاصه كلي درد سر كشيديم، آخرش هم پول بار خراب شده را كم دادن، ولي پولي كه براي خرج بيمارستان دادن خيلي زياد بود و همه اش سر جمع به اندازه خسارت ماشد..
حميد- و راننده ترانزيت . يك شركت حمل و نقل است، شركتي ايراني – ترك كه سال‌هاست در زمينه حمل و نقل فعاليت ميكند . او سال ها راننده ماشين سنگين در كشور بوده و حالا هم 15 سالس مب شود كه به خاطر تجربه اش از جمله راننده هاي ترانزيت معتبر اين شركت است. تمام حرف هاي او در مورد بيمه همين است . او از زماني كه راننده ترانزيت شده مقوله بيمه به خصوص بيمه باري را كه حمل مي كند برايش مهم شده، به قول خودش ، امانت داري سخته ، به خصوص اگه مال اجنبي هم همراهش باشه !…
با همه اين احوال بيمه باربري و وضعيت آن به دليل تخصصي بودنش به خصوص در كشور كمي بغرنج است. بيمه باربري شامل پوشش براي تمام انواع حملو نقل زميني ، هوايي و دريايي است كه با توجه به وسعت ومرزهاي آبي – خاكي و آبي ايران ، اين بيمه مي تواند جايگاه مهمي در صنعت بيمه داشته باشد . بيمه هاي باربري با توجه به پايين بودن ضريب خسارت (10تا 15درصد) يكي از مناسب ترين بيمه هاست و به اصطلاح بيمه گران يك پرتفوي پر سود به حساب مي آيد ، اما باز هم اين بيمه آن طور كه بايد و شايد رشد نكرده و باز هم به طور تقريبي از سال 82 به بعد سهم اين بيمه نامه در حال كاهش بوده ، به طوري كه از شش درصد به 5/4 درصد رسيده است . در اين باره قاسم ناهيد مدير بيمه هاي باربري بيمه البرز ميگويند:… نرخ بيمه هاي باربري از اواخر سال 81 تا كنون حدود 60 درصد ، طي چند مرحله كاهش داشته است ، اما با اين همه مبلغ حق بيمه باربري افزايش داشته به طوري كه در سال 80 حق بيمه شركت هاي دولتي به حدود 405 ميليارد ريال رسيده است.
وي در مورد اختلاف تعرفه هاي بيمه باربري در داخل ايران و خارج از كشور مي گويد:
نرخ حق بيمه هاي باربري در ايران بالاتر از نرخ هاي جهاني است و بيمه مركزي نيز سعي كرده با اعمال تخفيف بر بيمه هاي باربري هر چه بيش تر به نرخ هاي بين المللي نزديك شود ….
بسياري از مسوولان بيمه اي معتقدند كه راه رشد همه گير شدن بسياري از بيمه ها ،
اجباري شدن آن است ،اما گويا اين روش در رشد بيمه باربري تاثير چنداني نداشته است. بيمه باربري بيش از آنكه متاثر از نرخ حق بيمه باشد متاثر از عوامل خارجي كشور، در آمدهاي ارزي ، واردات كالا ، سياست هاي كلان اقنصادي و… هر كشور به خصوص ايران است . اگر چه مسوولان بيمه اي و اقتصادي كشور سعي كرده اند كه با ايجاد فضاي مناسب به اين وادي رونق بخشد ، اما اين تلاش تنها از يك سو نمي توان به جايي برسد. در اين باره مجيد امير حسيني ، مدير عامل بيمه اميد به صراحت ميگويد: كاهش نرخ در رشد بسياري از بيمه ها موثر است ، اما در بيمه باربري وضعيت متفاوت است.
بيمه باربري در كشور ما بيش تر مربوط به كالاهاي وارداتي است و بخشي از آن نيز مربوط به صادرات است. هر شخص حقيقي و حقوقي كه براي واردات نيازمند گشايش حساب ارزي و باشد بايد بيمه باربري را نيز خريداري كند. در چنين شرايطي مشخص است كه با كوچك ترين تغييري در اوضاع و احوال مملكت اين بيمه نامه متاثر مي شود .
البته وضعيت بيمه باربري در بيمه هاي مناطق آزاد كمي متفاوت است ، اما با اين حال عواملي كه نام برده شده حتي در اين گونه بيمه ها نيز تا ثيري دارد… به گفته يكي از كارشناسان بيمه ، در حقيقت بيمه باربري از منظر صنعت ، تابعي است از اوضاع اقتصادي و سياسي كه با آن رابطه مستقيم دارد.
بزرگترين بخش بيمه باربري مي تواند سهم بيمه هاي باربري داخل كشور باشد كه با توجه به ناوگان حمل و نقل زميني و راه هاي ايران بسيار گسترده است ، اما چنين نيست با وجودي كه بيش تر ين خسارت در حمل و نقل زميني رخ مي دهد.
يكي از كارشناسان بيمه در اين باره مي گويد : بيش ترين خسارت هاي باربري مربوط به حمل كالا با كاميون و كمترين مربوط به حمل با هواپيما ست. البته در اين نوع خسارت ها كمبود وسايل مكانيزه بارگيري در تخليه ، نگهداري و … مزيدبر علت است… اما در اينكه با اين همه خسارت چرا بيمه باربري در حمل و نقل زميني نقش چنداني ندارد، مدير بيمه هاي باربري بيمه البرز در اين باره مي گويد :…وجود پوشش بيمه مسووليت متصديان حمل و نقل موجب كاهش سهم و رشد بيمه باربري در حمل و نقل داخلي شده است ، اگر چه اين دو بيمه به طور كامل متفاوت هستند، ولي در نهايت چون اين بيمه به سود پرداخت خسارت و ضرر دارنده كالا ست ، شركت هاي حمل و نقل ترجيح مي دهند از بيمه نامه مسووليت متصديان حمل و نقل استفاده كنند … وي تفاوت هاي زيادي را براي اين دو بيمه نامه قايل بوده و اشاره مي كند :…در بيمه نامه حمل و نقل خطر ها را بر حسب نياز بيمه گزار مي توان اضافه كرد و سرمايه آن نيز محدوديت ندارد ، اما در بيمه مسووليت محدوديت سرمايه وجود دارد و در ضمن اگر حامل كالا مقصر شناخته نشود ، هيچ خسارتي به دارنده كالا پرداخت نمي شود … در اين بيمه نامه خسارت به طور كامل به بيمه گزار و صاحب كالا پرداخت مي شود ، در مجموع بيمه باربري بسيار وسيع بوده و خطرهاي بيش تري را پوشش مي دهد… با تمام حرف هايي كه گفته شد به اين نقطه مي رسيم كه بيمه باربري بسيار وابسته به اقتصاد ، صنعت،سياست ، پول ، درآمد و … است و در مجموع رشد آن بستگي به همه اين عوامل دارد.
تركيب پرتفوي بيمه باربري نيز همين امر را تاييد مي كند ، چرا كه 85 درصد پرتفوي باربري مربوط به باربري وارداتي و تنها 15 درصد آن مربوط به بيمه هاي داخلي و صادراتي است.
با تمام اين احوال هنوز هم مي توان براي بيمه هاي باربري كاري كرد با وجودي كه بسياري از مسوولان بيمه اي معتقدند در اقتصاد نفتي ، بيمه آنچنان رشد نمي كند ، اما باز هم گسترش بيمه هاي تخصصي وعام لازم است و به ياد داشته باشيم بيمه هاي باربري چه در حمل و نقل وارداتي وچه در صارداتي تاثير بسياري در توليد نا خالص ملي تاثير دارد .با توجه به اينكه بيمه باربري در افزايش صادرات و واردات و حتي تو زيع متناسب كالا در سطح كشور موثر است، شايسته است كه هر چه بيش تر به اين بيمه نامه تخصصصي پرداخته شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *